MONTESSORİ YAKLAŞIMI
Montessorri yaklaşımının
temeli bireysel eğitime dayanır. Yetişkinin çocuğun gelişim sürecinde
yapabileceği tek şey çocuğun önündeki engelleri kaldırmak ve onun ihtiyaçlarını
karşılamaktır. Bu yaklaşımda her çocuğun kendine özgü bir birey olduğu ve kendi
kapasitesi doğrultusunda öğrenebildiği kabul edilir. Çocuklara araştırma,
deneme, hatalar yapma ve bunları kendi kendilerine düzeltebilmeleri için
fırsatlar tanınmalıdır. Eğitim çocuğun sahip olabileceği deneyimleri
zenginleştirme ve tecrübelerini ilerletme yönünde ona olanaklar sunulmasıyla
mümkün olabilir. Bu yönüyle 2013 MEB okul öncesi eğitimi programı çocuğun
gereksinimlerine ve bireysel farklılıklarına uygun bir program niteliğindedir
bu yönüyle çocuğun bireysel özellikleri dikkate alınarak bir program oluşturulması
gerektiğini savunur.
Montessori yaklaşımı çocuğa
hazırlanmış bir çevrede, çocuğun kişiliğini oluşturması için özgürlük tanıyan,
kişiliğinin gelişim sürecini destekleyen, çocuğun kendi onuru içerisinde
bireyselleşmesi ve sosyalleşmesini ciddiye alan, bireye özgü adil bir
eğitimdir. Bu yönüyle 2013 MEB programının özellikleri içinde yer alan çocuk
merkezli bir program yapısını oluşturması sebebiyle benzerlik göstermektedir.
Montessori Eğitim
Yöntemi’nde çevre düzenlemesine büyük önem verilmektedir. Bu felsefeye göre
çocuğa sunulan iyi bir çevre eğitimin niteliğini de artırmakta ve çocuğun kendi
belirlediği ve istediği şekilde özgürce çalışmasını sağlamaktadır. Programda
öğrenme merkezleri çocukların bireysel gereksinimlerini karşılamak amacıyla
farklı ayırma materyalleri ile bölünmüş, küçük gruplar hâlinde etkileşimde
bulunacakları ve dikkatlerini yoğunlaştırarak oynayabilecekleri öğrenme alanlar
oluşturulmuştur.
WALDORF YAKLAŞIMI
Waldorf eğitim yaklaşımı
1919 yılında Rudolf Steiner tarafından geliştirilmiştir. Waldorf yaklaşımı
eğitimi bir sanata dönüştürmeyi amaç edinen bütüncül bir yaklaşımdır.
Çocukların sosyal, duygusal, ruhsal, ahlaki, fiziksel ve zihinsel açılardan
dengeli bir biçimde ve çok yönlü olarak gelişebilmesini amaçlar. Çocukların
bireyselliğini, özgüvenlerini ve bütünlüğünü desteklemeye ayrıca önem verilir.
Çocukların sanat, müzik, hareket ile öğrendikleri; keşfederek, deneyimleyerek
yaşantılarını zenginleştirdikleri düşünülür. Çocukların birbiriyle rekabet
etmektense birbirlerine saygı duyarak, yardımlaşarak toplumsal aidiyet duygusu
edinmeleri teşvik edilir.2013 MEB Okul öncesi eğitimi programı çocuğun
keşfederek öğrenmesini öncelikli tutmuştur ve öğrendiklerini farklı durumlara
transfer etmesi yeni durumlarda kullanması ve programın oyun temelli olması
bakımından bu yaklaşımla bağdaştırılabilir.
REGGİO EMİLİA YAKLAŞIMI
Reggio Emilia Yaklaşımı'na
göre eğitimin amacı; büyüme sürecindeki çocuğun gelişimini engelleyen “duvar”ın
ortadan kaldırılmasıdır. Eski ve katı kurallar, güncelliğini yitirmiş
kavramlar, yetişkinlerce benimsenmiş anlaşılması güç davranış ve tutumlar,
geleneksel eğitim yöntemleri bu "duvar"ı oluşturmaktadır. Reggio
Emilia Yaklaşımına göre, çocuğun gelişim sürecinde yaşayan toplumdaki yeni
kültürel değerler ve rolleri öğrenmesi desteklenmeli böylece gelişimini
engelleyen ve eski değer yargılarından oluşan "duvar" ile karşılaştığında
bunu kendi kendine aşması sağlanmalıdır. Bu yaklaşıma göre çocuk, teoriler
geliştiren, verileri elde etmede ve hipotezler oluşturmada kendi yolları olan
bir bireydir. Bu süreçte öğretmenin görevi çocuklara yapılandırılmamış ortamlar
sunmak ve çocukların hazırlanan ortam sayesinde kendi kendilerine öğrenmelerini
desteklemektir. Bu yaklaşımda öğretmen ortak bir rehberdir aynı zamanda bir
araştırmacıdır. Öğretmen kendisini çocuklarla ilgili dökümanları oluşturmada,
okuldaki diğer öğretmenler, çalışan personel ve ailelerle etkileşimde
araştırmacı olarak görür. Yaklaşımda çocukların
araştırmaya teşvik edilmesi ve öğretmenlerin de çocukları araştırmaya
yönlendirmesi, çocuklarla ilgili gözlemlerin belgelenmesi, yazılı, video ve
fotoğrafların depolanması özellikleri bakımından 2013 MEB Okul Öncesi Eğitimi
Programı ile benzerlik göstermektedir.
HIGH SPOKE YAKLAŞIMI
Bu yaklaşımda çocukların en
fazla kendi kendilerine planlayıp uyguladıkları etkinliklerden öğrendikleri
anlayışı esastır. Bir diğer deyişle, High/Scope Programı erken çocukluk
eğitiminde “etkin öğrenme” kavramını temel alır. Çocukların kendi tercihlerini
yapmalarına, karar alma mekanizmalarının geliştirilmesine, sorumluluk almayı
öğrenmelerine, öz disiplin ve yeteneklerinin geliştirilmesine destek verilir.
Çocukların yaratıcı, girişken, sorgulayıcı, kendini rahatça ifade edebilen,
başkalarının görüşlerine açık bireyler olarak yetişmeleri teşvik edilir. Çocuğun programın merkezinde olması ve aktif olarak
öğrenmesi amaçlandığı için 2013 MEB Okul Öncesi Eğitimi Programı ile benzerlik
göstermektedir.
PYD (PRİMARY YEARS
PROGRAM)YAKLAŞIMI
Erken
Çocukluk döneminde PYP çocukların kendilerini çevreleyen sosyal ve fiziksel
dünya ile ilgili tecrübelerden anlam çıkaracağı aktif bir öğrenme yaklaşımını
savunmaktadır. 2013 MEB Okul Öncesi Eğitimi programının özelliklerinde yer alan
“kültürel ve evrensel değerleri dikkate alır” özelliğiyle bağdaşmaktadır.
BANK STREET YAKLAŞIMI
Bank Street yaklaşımında okul, çocukların yaratıcı ve
öğretici deneyimler yaşadığı, dayanışmayı öğrendiği, ezberci öğrenme yerine
eleştirel düşünmeyi öğrendiği, bireyselliği ve sosyal demokrasi değerlerini
öğrendiği bir ortamdır. Okul akademik becerilerin öğrenildiği bir kurum olmanın
ötesindedir.
Bank Street Yaklaşımı sadece bireyi değil, bireylerin
etkileşimde bulunduğu toplumun her kesimini-aile, okul, vb.-geliştirmeyi
hedefler. Eğitim daha iyi bir toplum için gereklidir. 2013 MEB Okul Öncesi Eğitimi programında yer
alan yaratıcılık , aile katılımı, kültürel ve evrensel değerler hakkındaki
görüşleri ile benzerlik göstermektedir.
CREAVİTE CURCRİCULUM
YAKLAŞIMI
Bu yaklaşım eklektik olarak diğer birçok yaklaşımı
içinde barındırır.
Öğretmenlerin
rolünün çocuğu yönlendirmesi olup süreci gözlemleyerek değerlendirmesi
bakımından 2013 Okul Öncesi Eğitimi Programı ile benzerlik göstermektedir.
COOPERATİVE
YAKLAŞIMI
Ailelerin çocuklarının eğitimine
katıldığı ve okulda söz sahibi olduğu bir programdır. Sınıfların düzenlenmesi
ve programların hazırlanmasında okul ile işbirliği içindedirler. Bu özelliği
2013 Okul Öncesi Eğitimi Programında yer alan "Aile Eğitimi ve Katılımı
Önemlidir" özelliği ile paralellik göstermektedir.
KAYNAKÇA
Ankara
Sağlık Bilimleri Dergisi 2012 1(3), 113-128
Temel, F. (2005). Okul öncesi eğitimde yeni yaklaşımlar.
Bilim ve Aklın Aydınlığında Eğitim Dergisi, 62, 1-8. http://yayim.meb.gov.tr/dergiler/sayi62/temel.htm adresinden 12 Temmuz 2011 tarihinde alınmıştır.
Ellerinize sağlık çok güzel bir yazı olmuş.
YanıtlaSilÇok aydınlatıcı bir yazı olmusm bu konuda tez hazırlamaktayim. Maria Montessori ve 2013 okul öncesi eğitimle benzerlikleri diye yardımcı olursanız kaynak konusunda çok sevinirim. Saygilar
YanıtlaSil